Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,
Θέτουμε υπόψη σας τις διατάξεις του σχεδίου που κατήρτισε η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για το νέο Κώδικα περί Δικηγόρων και αναμένουμε τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις σας ανά άρθρο, στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη για την αναμόρφωση του νομοθετικού κειμένου που διέπει το δικηγορικό λειτούργημα.
Η συμμετοχή σας, σε μια περίοδο ιδιαίτερα κομβική που συνεπάγεται προκλήσεις και ιστορικές εξελίξεις για τον κλάδο μας, θα συμβάλλει στην οριστική διαμόρφωση των απόψεων και των προτάσεων που θα υποβληθούν στο αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να ολοκληρωθεί η σχετική νομοπαραγωγική διαδικασία. Για το λόγο αυτό έχει ήδη συσταθεί ειδική γραμματεία στο ΔΣΑ προκειμένου να συγκεντρώνει, να καταχωρεί και να αξιοποιεί κάθε υποβαλλόμενο σχόλιο.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,
Θέτουμε υπόψη σας τις διατάξεις του σχεδίου που κατήρτισε η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για το νέο Κώδικα περί Δικηγόρων και αναμένουμε τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις σας ανά άρθρο, στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη για την αναμόρφωση του νομοθετικού κειμένου που διέπει το δικηγορικό λειτούργημα.
Η συμμετοχή σας, σε μια περίοδο ιδιαίτερα κομβική που συνεπάγεται προκλήσεις και ιστορικές εξελίξεις για τον κλάδο μας, θα συμβάλλει στην οριστική διαμόρφωση των απόψεων και των προτάσεων που θα υποβληθούν στο αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να ολοκληρωθεί η σχετική νομοπαραγωγική διαδικασία. Για το λόγο αυτό έχει ήδη συσταθεί ειδική γραμματεία στο ΔΣΑ προκειμένου να συγκεντρώνει, να καταχωρεί και να αξιοποιεί κάθε υποβαλλόμενο σχόλιο.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ Δ. ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Σχόλια
Σχόλια Αγωνιστικής Συσπείρωσης Δικηγόρων
Για το νέο Σχέδιο του Κώδικα Δικηγόρων
Το προτεινόμενο σχέδιο του Κώδικα Δικηγόρων έρχεται σε μια περίοδο που ήδη:
1. Έχουν προωθηθεί και ψηφιστεί οι βασικότερες κατευθύνσεις της λεγόμενης απελευθέρωσης των «κλειστών» επαγγελμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των νομικών υπηρεσιών. Ανάμεσα στα άλλα, καθιερώθηκε ως κανόνας η ελεύθερη διαπραγμάτευση για τον καθορισμό της αμοιβής και καταργήθηκαν οι ελάχιστες αμοιβές και η παράσταση σε ορισμένες συμβολαιογραφικές πράξεις, καταργήθηκαν τα τοπικά όρια στην άσκηση του δικηγορικού επαγγέλματος, ενισχύθηκαν οι δικηγορικές εταιρείες με πανελλαδική εμβέλεια. Το «άνοιγμα» του δικηγορικού επαγγέλματος κατοχυρώνει τη διαμόρφωση, που ήδη συντελείται, του μοντέλου της μεγάλης δικηγορικής εταιρείας - επιχείρησης, που με ένα ικανό και ευέλικτο υπαλληλικό προσωπικό, συχνά χαμηλόμισθο και χωρίς εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, θα μπορέσει να κυριαρχήσει στο περιβάλλον της ανταγωνιστικής ελεύθερης αγοράς, θα εξασφαλίσει φτηνές νομικές υπηρεσίες για το μεγάλο κεφάλαιο και θα οδηγήσει στην αύξηση του κόστους προσφυγής στη Δικαιοσύνη για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα.
2. Έχουν επέλθει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο απονομής της δικαιοσύνης σε αντιδραστική κατεύθυνση, με τις μεταρρυθμίσεις στην ποινική, πολιτική και διοικητική δίκη, με το νόμο για τη «δίκαιη δίκη» κατά το προηγούμενο διάστημα. Οι αλλαγές αυτές είναι μέρος των γενικότερων αντιλαϊκών αλλαγών που συντελούνται στο αστικό κράτος, ώστε να αντιστοιχηθεί με τις αλλαγές που γίνονται στην οικονομία, να θωρακιστούν ακόμη καλύτερα τα συμφέροντα των μονοπωλίων και του μεγάλου κεφαλαίου, να ανταποκριθεί η Δικαιοσύνη στις σημερινές ανάγκες του κεφαλαίου, να μειωθούν οι κρατικές δαπάνες για τη Δικαιοσύνη και να αυξηθεί η ανταποδοτικότητα του δικαστικού συστήματος (π.χ. υπέρογκα παράβολα), να γίνει είδος πολυτελείας η προσφυγή της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων στα δικαστήρια, την ίδια στιγμή που αυξάνεται η δικαστηριακή ύλη με την ποινικοποίηση των αγώνων από την εργοδοσία και το κράτος.
3. Στα Μνημόνια που υπέγραψαν οι ελληνικές κυβερνήσεις με το ΔΝΤ και την ΕΕ, αξιοποιώντας την οικονομική κρίση, ενσωματώνονται μια σειρά μέτρα δρομολογημένα από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ που πλήττουν βίαια το εισόδημα και τη θέση της μεγάλης πλειοψηφίας των δικηγόρων, μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, όπως και το σύνολο των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων: επιδιώκεται η ολοκλήρωση της λεγόμενης απελευθέρωσης στην κατεύθυνση κατοχύρωσης των ονομαζόμενων πολυεπαγγελματικών εταιρειών, προωθείται η φορολογική αφαίμαξη των στρωμάτων αυτών, επιβάλλονται μέτρα σε βάρος των δικαιωμάτων τους σε υγεία, πρόνοια και κοινωνική ασφάλιση (υποχρεωτική ένταξη των ταμείων πρόνοιας στον ΕΟΠΥΥ, αύξηση ορίων συνταξιοδότησης, μείωση συντάξεων κ.ά.) κ.λπ.
Η συζήτηση που γίνεται σήμερα για το προτεινόμενο σχέδιο είναι, επομένως, αποπροσανατολιστική και παραπλανητική, επιχειρεί να καλλιεργήσει αυταπάτες ότι με έναν «καλό» Κώδικα μπορεί να μπει φρένο στα προβλήματα της μεγάλης πλειοψηφίας των δικηγόρων.
4. Στο σχέδιο για τον Κώδικα Δικηγόρων ορισμένες από τις αντιδραστικές αλλαγές ενσωματώνονται, άλλες σκόπιμα απουσιάζουν παρ’ όλο που έχουν δρομολογηθεί εδώ και χρόνια από ΕΕ και ελληνικές κυβερνήσεις, ενώ περιλαμβάνονται και νέες αντιδραστικές ρυθμίσεις, που δεν πρέπει να περάσουν. Συγκεκριμένα :
- Να μην περάσει η καθιέρωση του θεσμού της απλήρωτης μαθητείας σε δικηγορικά γραφεία για τους φοιτητές της νομικής. Οι φοιτητές δεν θα γίνουν τζάμπα υπαλληλικό προσωπικό για τα μεγαλογραφεία και τις δικηγορικές εταιρίες.
- Λέμε όχι σε κάθε είδους ταξικό φραγμό στην άσκηση του επαγγέλματος, που ενισχύεται από τον προτεινόμενο νέο Κώδικα με την επιβολή ενός συστήματος εξετάσεων που δεν θα επιτρέπει την απόκτηση της άδειας άσκησης του επαγγέλματος σε εκατοντάδες πτυχιούχους, οι οποίοι θα παραμένουν απλώς πτυχιούχοι των νομικών σχολών. Ο τρόπος και η μεθόδευση αυτή, σκοπό έχουν να δημιουργήσουν μια εφεδρεία φτηνού επιστημονικού δυναμικού με πτυχιούχους χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, βορά στα μεγάλα δικηγορικά γραφεία, τις δικηγορικές εταιρίες, τις τράπεζες και τους μονοπωλιακούς ομίλους, αργότερα τις πολυεπαγγελματικές και κεφαλαιουχικές εταιρίες, που θα γιγαντώνονται και συνάμα θα οδηγεί στον εξοβελισμό από το επάγγελμα εκατοντάδων νέων πτυχιούχων.
Διεκδικούμε κατάργηση της άσκησης, ένταξή της σε ένα αναβαθμισμένο πρόγραμμα σπουδών, μόνη προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος να είναι το πτυχίο. Μέχρι την κατάργησή της να κατοχυρωθεί ελάχιστος μισθός που να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες. Όχι στη χρησιμοποίηση των ασκούμενων ως «ευέλικτου» υπαλληλικού δυναμικού για την κάλυψη κενών σε ασφαλιστικά ταμεία και δικαστήρια.
Διεκδικούμε κατοχύρωση και διεύρυνση των δικαιωμάτων των μισθωτών δικηγόρων σε δικηγορικά γραφεία και εταιρείες. Υπαγωγή τους στο καθεστώς των έμμισθων σε ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ. Σε κάθε περίπτωση, ο μισθός τους πρέπει να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες τους, με βάση και τις επιστημονικές τους υπηρεσίες. Χορήγηση δώρων και αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης. 7ωρο-5ήμερο-35ωρο. Κάλυψη του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών των ασκούμενων δικηγόρων από τον εργοδότη (ιδιώτη ή κράτος) - κάλυψη των 2/3 των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών δικηγόρων από τον εργοδότη.
- Να μην περάσει η πρόταση για την καθιέρωση ενιαίου ψηφοδελτίου στις δικηγορικές εκλογές, να καταργηθεί το ενιαίο ψηφοδέλτιο σε όλους τους δικηγορικούς συλλόγους ανεξάρτητα από αριθμό μελών, να καταργηθεί το απαράδεκτο προεδρικο-κεντρικό σύστημα. Οι δικηγόροι δεν αποτελούν ενιαίο στρώμα, τα συμφέροντά τους δεν είναι ίδια. Αντίθετα, τα συμφέροντα των μεγαλοδικηγόρων και των μεγάλων δικηγορικών εταιρειών από τη μια πλευρά και των μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα από την άλλη πλευρά, συγκρούονται. Οι διάφορες παρατάξεις εκφράζουν τα διαφορετικά αυτά συμφέροντα και η επιχείρηση αφομοίωσής τους σε ενιαία ψηφοδέλτια στοχεύει στην αποδυνάμωση των συμφερόντων των τελευταίων στο πλαίσιο της κυρίαρχης πολιτικής που στηρίζει τα συμφέροντα των πρώτων. Με την προμετωπίδα της ενιαίας επιστημονικής οργάνωσης επιχειρείται να χτυπηθεί κάθε έκφραση ριζοσπαστικοποίησης.
Διεκδικούμε εκλογές με το σύστημα των παρατάξεων και της απλής αναλογικής, έμμεση ανάδειξη του Προέδρου κάθε δικηγορικού συλλόγου από το εκλεγμένο Διοικητικό Συμβούλιο, υποχρεωτική σύγκληση γενικής συνέλευσης των μελών κάθε δικηγορικού συλλόγου τουλάχιστον δυο φορές το χρόνο.
5. Είτε με τη διατήρηση του προηγούμενου είτε με την καθιέρωση του προτεινόμενου Κώδικα Δικηγόρων, οι μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι δικηγόροι με μικρά και μεσαία εισοδήματα πλήττονται βάναυσα από την αντιλαϊκή πολιτική, βλέπουν το εισόδημά τους να συρρικνώνεται δραματικά, αδυνατούν να αντεπεξέλθουν σε στοιχειώδεις υποχρεώσεις και πολλοί αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το επάγγελμα.
Στο πλαίσιο ενός συστήματος που ταλανίζεται από κρίσεις, βάζει διαρκώς εμπόδια στην παραπέρα ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, οδηγεί στη μαζική φτώχεια και εξαθλίωση και διαθέτει μια καμουφλαρισμένη «ανεξάρτητη» δικαιοσύνη για να υπηρετεί τα συμφέροντα των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων σε βάρος της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, κανένας Κώδικας Δικηγόρων δεν μπορεί αντικειμενικά να είναι προοδευτικός. Γιατί και οι δικηγόροι, ανεξάρτητα από προθέσεις και επιθυμίες, δεν μπορούν να ματαιώσουν, χωρίς γενικότερες κοινωνικές ρήξεις και ανατροπές, την εφαρμογή ενός νομοθετικού οπλοστασίου που είναι δίκαιο για τους λίγους και άδικο για τους πολλούς. Ο ρόλος του δικηγόρου ως «συλλειτουργού» της δικαιοσύνης είναι φύσει και θέσει αντιδραστικός.
Η μεγάλη πλειοψηφία των μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα έχει συμφέρον να χειραφετηθεί από το ρόλο αυτό, να παλέψει μαζί με τους άλλους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, που δέχονται την αντεργατική και αντιλαϊκή επίθεση, για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων στην εργασία, την υγεία, την παιδεία, τον πολιτισμό, την απόλαυση των καρπών του πλούτου που παράγει ο εργαζόμενος λαός, για την ανατροπή του γερασμένου και σαπισμένου καπιταλιστικού συστήματος, των νόμων και της δικαιοσύνης του.
Στοιχείο της πάλης αυτής αποτελούν και οι διεκδικήσεις ενάντια στην φορομπηχτική - αντιασφαλιστική – αντιλαϊκή πολιτική, ενάντια σε αντιδραστικές αλλαγές που επιχειρούνται με το προτεινόμενο σχέδιο για το νέο Κώδικα Δικηγόρων για την κατοχύρωση των συμφερόντων των λίγων μεγαλοδικηγόρων και των μεγάλων δικηγορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση των πελατών τους μεγαλοεπιχειρηματιών σε βάρος των συμφερόντων της πλειοψηφίας των δικηγόρων και κατ’ επέκταση των εργαζομένων και φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Αγωνιστική Συσπείρωση Δικηγόρων
Άγγελος Βρεττός
ΑΡΘΡΟ 151
Είναι εφικτή και αναγκαία η πρόβλεψη δημιουργίας Πανελλήνιου Δικηγορικού Συλλόγου. Ιδίως σε τόσο δύσκολους καιρούς που δεχόμαστε πόλεμο από παντού ισχύει όσο ποτέ το «η ισχύς εν τη ενώσει»!
Πανελλήνιος Δικηγορικός Σύλλογος
Δεν υπάρχει πλέον (στη μεταμνημονιακή εποχή) κανένας λόγος πλέον για την ύπαρξη περισσοτέρων του ενός Δικηγορικών Συλλόγων. Η Νορβηγία έχει έναν Δικηγορικό Σύλλογο για όλη τη χώρα. Το ίδιο και η Κύπρος.
Στη μεταμνημονιακή εποχή δεν
Στη μεταμνημονιακή εποχή δεν υπάρχει κανένας λόγος όχι μόνο για την ύπαρξη περισσοτέρων του ενός Δικηγορικών συλλόγων, αλλά και για την ύπαρξη ακόμη κι ενός δικηγορικού συλλόγου, ιδιαίτερα όταν η ένταξη σε αυτόν είναι υποχρεωτική, με τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται (πχ αντισυνταγματικότητα υποχρεωτικής συμμόρφωσης σε αποφάσεις αποχής).
Είναι παράλογο σε ένα επάγγελμα που ενσωματώνει τόσες διαφορετικές τάξεις (δικηγορικές εταιρίες, δικηγόρους που απασχολούν προσωπικό, δικηγόρους που δεν απασχολούν προσωπικό, συνεργάτες, έμμισθους δικηγόρους, ασκούμενους δικηγόρους) κι εκ των πραγμάτων έχουν διαφορετικά εργασιακά συμφέροντα, να εξομοιώνονται άπαντες βάναυσα με την υποχρεωτική τους ένταξη στον αυτό σύλλογο.
Προτείνω την άμεση κατάργηση της υποχρεωτικής ένταξης σε δικηγορικούς συλλόγους, οι οποίοι θα πρέπει να αντικατασταθούν από επιμέρους επαγγελματικά σωματεία και συλλόγους, που η ένταξη σε αυτούς θα αποτελεί προϊον ελεύθερης επιλογής.
ΑΡΘΡΟ 51
Εάν πραγματικά θέλουμε να κάνουμε κάτι ουσιαστικό για να βελτιώσουμε την δικηγορία και να την προσαρμόσουμε στην πραγματικότητα του 21ου αιώνα η έγγραφη συμφωνία πρέπει να καταστεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ έτσι ώστε να υπάρχει μια ελάχιστη προστασία για τον, νέο κυρίως, δικηγόρο. Άλλωστε ακόμα και το Μνημόνιο προβλέπει την δυνατότητα ύπαρξης κανόνων αμοιβής για τους ασκούμενους.
ΑΡΘΡΟ 16
Από τις πιο αποτυχημένες διατάξεις του νέου κώδικα αποτελούν οι διατάξεις του Τμήματος Β του νέου Κώδικα. Η πρόβλεψη δοκιμασίας επάρκειας για τους αποφοίτους ξένων πανεπιστημίων είναι πρωτοφανής, διαστρεβλώνοντας πλήρως τα μέχρι σήμερα ισχύοντα και τις αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου όπως αυτό εξελίσσεται και τείνει να γίνει ακόμα πιο ελαστικό όσον αφορά την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ενιαία αγορά εργασίας μέσα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι δε, οι διατάξεις αυτές αντίθετες ακόμα και με το Μνημόνιο ΙΙ (Ν. 4046/2012) που ορίζει ότι «Λαμβάνονται όλα τα μέτρα προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, περιλαμβανομένης της συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του ΔΕΚ».
Δοκιμασία επάρκειας θα είχε νόημα αν γινόταν πλήρης απεμπλοκή της αναγνώρισης των πτυχίων νομικής από τον ΔΟΑΤΑΠ, κάτι όμως που δεν συμβαίνει αφού ισοτιμία και αντιστοιχία προβλέπεται στα άρθρα 6 παρ. 2 και 25 παρ.2β. Συνεπώς, ο απόφοιτος ξένου πανεπιστημίου καλείται να δώσει ΤΡΕΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ για να διοριστεί δικηγόρος (μια με την δοκιμασία επάρκειας, μια για τις εξετάσεις αναγνώρισης του ΔΟΑΤΑΠ και μια τις εξετάσεις του Συλλόγου). Η κορύφωση δε του παραλογισμού έρχεται με την παρ. 3 που διαχωρίζει τους αποφοίτους εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι οφείλουν να αναγνωρίσουν το πτυχίο τους (χωρίς δοκιμασία επάρκειας?) ΠΡΙΝ εγγραφούν ως ασκούμενοι αντί να γίνεται η διαδικασία αυτή ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με την άσκηση. Επίσης, υπάρχει μια λανθασμένη φραστική διατύπωση στο τέλος της παρ. 3 που προβλέπει πιστοποιητικό αναγνώρισης ισοτιμίας από τον Δικ. Σύλλογο όταν είναι γνωστό ότι μόνο ο ΔΟΑΤΑΠ πιστοποιεί την ισοτιμία. Τέλος, λανθασμένη είναι και η πρόβλεψη της παρ. 1(γ) αφού άλλα είναι τα κριτήρια που ένα πτυχίο δίδει το δικαίωμα άσκησης σε κάθε χώρα.
ΕΛΕΝΗ ΑΛΕΞΙΟΥ
Η νομική επιστήμη είναι δυναμική και οφείλει την εξέλιξή της στην ελεύθερη έκφραση της επιστημονικής άποψης του δικηγόρου, η οποία στηρίζεται στους κανόνες της επιστήμης και έχει αποκλειστικό σκοπό την προστασία του εντολέα, είτε αυτός είναι φορέας είτε νομικό είτε φυσικό πρόσωπο. Η προστασία του εντολέα δεν διαφοροποιείται με βάση το "είδος" αυτού ή τη "σχέση" με αυτόν. Με την παρ. 2 όμως του άρ. αυτού ο νομοθέτης όλως αυθαιρέτως διαφοροποιεί τα "προσόντα" του δικηγόρου με βάση το "είδος" του εντολέα του. Απαιτεί δηλ. αν ο εντολέας είναι ανεξάρτητη αρχή ή φορέας του αρ. 4 παρ. 1 του ν. 4024/11 να μετατρέπεται Ο δικηγόρος σε "διαχειριστή διοικητικό υπάλληλο" με επιστημονική άποψη την "άποψη" του εκάστοτε, εκ του κανονισμού οριζόμενου, προϊσταμένου του, ήτοι τον απομειώνει, τον απαξιώνει. Και βέβαια θα αναρωτηθεί κάθε σώφρον άνθρωπος διαβάζοντας την διάταξη αυτή αν το πρόβλημα του ευρύτερου δημόσιου τομέα οφείλεται στην έλλειψη ωραρίου και στη μη δυνατότητα εποπτείας του εμμίσθου δικηγόρου από τον προϊστάμενό του.. Η απαγόρευση της ελεύθερης έκφρασης της επιστημονικής άποψης του δικηγόρου με έμμισθη εντολή αποσκοπεί στο να αποδυναμώσει το δημόσιο τομέα και να ωφελήσει υμετέρους, οι οποίοι θα διαθέτουν "εμπειρία" που θα στερούνται οι ως άνω νομικοί. Μήπως θα πρέπει να συνδυάσουμε την διάταξη αυτή με την "απελευθέρωση" του επαγγέλματος; Με την σχεδιαζόμενη απαξίωση του ΄Ελληνα δικηγόρου;
αρ.45- έμμισθη εντολή
Αν και βελτιωμένη η επαναδιατύπωση του συγκεκριμένου άρθρου, δεν αντιλαμβάνομαι ούσα και εγώ έμμισθη δικηγόρος τον σκοπό της, αφού αν αναφερόμαστε σε έμμισθους δικηγόρους του Δημοσίου, μία και μόνο μία είναι η νόμιμη οδός για πρόσληψη. Αυτή της επιλογής από την Επιτροπή του άρ.11 του Ν.1649/1986, όπως τροποποιήθηκε στη συνέχεια με το άρ.18 του Ν.1868/1989 και με το άρ.2 του Ν.2993/2002 και όπως ισχύει. Γιατί να προβλέπουμε εμείς οι ίδιοι οι δικηγόροι κάτι που παρεκκλίνει από την προβλεπόμενη και καθόλα νόμιμη διαδικασία, που ουδεμία σχέση έχει με υπαλληλικό καθεστώς και υπαλληλικές υποχρεώσεις;Εντελώς ασαφής διατύπωση και με μη σύννομες προεκτάσεις.
Ακόμα, όμως, και στην περίπτωση που ήθελε υποτεθεί ότι η δεύτερη παράγραφος αναφέρεται σε δικηγόρους, που απλά χρησιμοποιούν το πτυχίο τους για να εισέλθουν στον Δημόσιο ή ευρύτερο Δημόσιο Τομέα ως υπάλληλοι, σίγουρα είναι άστοχη η τοποθέτηση της συγκεκριμένης παραγράφου σε άρθρο υπό τον τίτλο "ειδικές μορφές άσκησης δικηγορίας", αφού οι εν λόγω δικηγόροι, ούτως ή άλλως δεν ασκούν και δε θα ασκήσουν καμία μορφή δικηγορίας και ουδεμία σχέση θα έχει ο μισθός τους με τον μισθό προσωπικού του ΝΣΚ(!). Συνεπώς, εύλογη είναι η μετακίνηση της συγκεκριμένης παραγράφου σε άλλο σημείο του κώδικα, προς αποφυγή οποιασδήποτε σύγχυσης με την έμμισθη εντολή και παγία αντιμισθία δικηγόρων του Δημοσίου και ευρύτερου Δημοσίου Τομέα. Τέλος, για τους ίδιους λόγους χρήζει επαναδιατύπωσης η διάταξη του άρθρου 7 παρ.1 (γ).
ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗ ΑΠΟ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΑΡΧΕΣ
ΕΠΕΙΔΉ ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΘΕΙ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΑΣΧΗΜΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΠΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΣΤΟ ΙΚΑ, ΓΛΚ, ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΤΛ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΜΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΑΡΧΩΝ. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΜΕ ΤΟ Ν. 3996/2011 ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΤΑΞΗ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΗΡΕΞΟΥΣΙΟ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ. ΠΡΑΓΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΝΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΝ ΟΨΕΙ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΔΡΑΣΗΣ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ. ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΗΡΕΞΟΥΣΙΟ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ ΜΟΝΟ ΣΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΕΙΣΠΡΑΤΤΕΙ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟ ΛΟΓΟ Ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥ 2) ΠΟΛΥ ΣΥΧΝΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΝΑ ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΟΙ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΙΣΧΥ ΑΛΛΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΛΕΝΕ 3 , ΑΛΛΕΣ ΓΙΑ 6 ΜΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΟΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΑΝ ΕΧΕΙ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΕΤΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΕΝ ΕΔΡΑΖΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΑ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΑΤΥΧΕΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΕΙΔΙΚΑ ΣΕ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ ΥΠΕΡΜΕΤΡΑ ΝΑ ΠΡΕΠΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΚΑΤΑΤΊΘΕΤΑΙ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ, ΟΧΙ ΠΑΝΤΑ ΕΦΙΚΤΟ ΟΤΑΝ Ο ΠΕΛΑΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΛΙΝΗΡΗΣ Η' ΛΕΙΠΕΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.
ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΟΡΙΣΤΕΙ ΟΤΙ: <<Η ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΝΩΠΙΩΝ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΑΠΟ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΧΩΡΑ ΜΕ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΤΟ ΓΝΗΣΙΟ ΤΗΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΕΝΤΟΛΕΑ ΑΠΟ ΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΙΣΧΎΕΙ ΓΙΑ 12 ΜΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ. ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ Η ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΜΟΝΟ ΑΝ ΛΑΒΕΙ ΧΩΡΑ ΡΗΤΗ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΔΙ' ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΔΗΛΩΣΕΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΝΤΟΛΕΑ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΟΠΟΥ ΤΥΧΟΝ ΕΚΚΡΕΜΕΙ Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ. ΠΑΣΑ ΔΕ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΡΟΪΣΧΥΟΥΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ. >>
Έμμισθη εντολή και αναστολή
Σαφώς βελτιωμένη η αναθεωρημένη μορφή της παρ. 2 του άρθρου 45, ωστόσο παραμένει προβληματική και σε καμία περίπτωση δεν κατανοούμε τη σκοπιμότητά της. Σε κάθε περίπτωση, εάν κάποιοι φορείς θέλουν να έχουν δικηγόρους υπαλλήλους ας το επιδιώξουν οι ίδιοι οι φορείς και όχι να το υποστηρίζουν οι ίδιοι οι δικηγόροι.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι είναι απαραίτητο να μπει προσθήκη ότι η αναστολή θα ισχύει μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τις αμοιβές και μόνο εφόσον αυτό εκδοθεί. Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα εκδοθεί ποτέ ή πάντως θα αργήσει παρά πάρα πολύ... Η διάταξη αυτή εξάλλου πόσο σίγουρο είναι ότι θα περάσει από το Υπ. Οικονομικών?
έμμισθη εντολή δικηγόρων ΝΠΔΔ και ΟΤΑ
Η αναδιατύπωση της παρ. 2 του άρθρου 45(η αρχική διατύπωση αφορούσε το σύνολο των δικηγόρων του Δημοσίου των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ με έμμισθη εντολή) προκαλεί εύλογες απορίες αν δεν είναι προσχηματική. Σε ποιούς εν τέλει αφορά; Ποιοί δικηγόροι με έμμισθη εντολή θα προσλαμβάνονται χωρίς τη διαδικασία του Κώδικα περί Δικηγόρων σε ΝΠΔΔ και ΟΤΑ υποκείμενοι στον προϊστάμενο της οικείας νομικής υπηρεσίας, έχοντας ωράριο; Σε κάθε περίπτωση η προβλεπόμενη αναστολή άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος δεν εξυπηρετεί κανένα σκοπό δημοσίου συμφέροντος. Άσκηση δικηγορίας για λογαριασμό ενός πελάτη (ΝΠΔΔ και ΟΤΑ) με ταυτόχρονη αναστολή άσκησης του δικηγορικού λειτουργήματος συνιστά αντίφαση εν τοις όροις, οδηγεί σε υπαλληλοποίηση και οδηγεί σε δικηγόρους πολλαπλών ταχυτήτων ακόμη και μέσα στην ίδια υπηρεσία. Τα αόριστα περί αντιστοίχισης των μισθών με το προσωπικό του ΝΣΚ στο μέλλον είναι τουλάχιστον προσχηματικά, όταν μόλις πριν από λίγες ημέρες μειώθηκαν εκ νέου οι αποδοχές των εμμίσθων δικηγόρων του Δημοσίου κατά 15%-20% με το ν. 4093/2012. Η υιοθέτηση της διάταξης θα οδηγήσει στο υβρίδιο "υπαλληλοδικηγόρος" του Δημοσίου ο οποίος δεν θα έχει ούτε τα όποια πλεονεκτήματα των μελών του ΝΣΚ ούτε βεβαίως τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη δικηγορική ιδιότητα. Ποιά συμφέροντα εξυπηρετούνται;
Αρση ασυμβίβαστου-Δικηγορικές εταιρείες ΕΠΕ και Α.Ε μικτής φύσεω
1) Είναι επιτακτικό να αυξηθεί η δικηγορική ύλη ιδίως μετά από τις μειώσεις που έχει υποστεί τα τελαυταί έτη. Ειδικώτερα θεωρώ απαράδεκτο εγώ και πολλοί συνάδελφοι να υπάρχει ζήτημα ασυμβίβαστου του δικηγόρου σε εξουσίες διαχειριστικές σε εμπορικές εταιρείες εν έτη 2012 καθόσον είναι ένα από από τα επαγγέλματα τα οποία μπορούν να προσφέρουν ενεργά τις γνώσεις τους και το σχεδιάσμό τους στις επιχειρήσεις. Ούτως ή άλλως το αντίθετο επιχείρημα ότι μια τέτοια ιδιότητα συνάδει με την εμπορική ιδιότητα έχει καταστεί πλέον άνευ σημασίας αφού ήδη έχουμε εξισωθεί (ως προς την αρνητική πλευρά) με έμπορους - πληρώνουμε ήδη ΦΠΑ !!! - που πωλούν μπλουζάκια στην Αγίου Μάρκου διότι περιοριστικώς απολαμβάνουμε από την εμπορική μας ιδιότητα μόνον την πληρωμή φΠΑ (χωρίς να θεωρηθεί ρατσιστικό με τον κλάδο των δύστυχων μικροπωλητών). Στην Αμερική και στην Ευρώπη ο δικηγόρος είναι ο μοναδικός εγγυητής και θεματοφύλακας της διαχείρησης των εμπορικών εταιρείών και αυτός που κάλλιστα γνωρίζει επιστημονικά το αντικείμενο. Είναι κρίμα να μην μπορεί να μετέχει και να μην πληρώνεται ως διαχειριστής σε εταιρείες.
2) Η μορφή των δικηγορικών εταιρείών πρέπει να προβλέπεται να είναι και κεφαλαιουχική, ήτοι ΕΠΕ και Α.Ε και εκ τρίτου
3)Να μπορούν να μετέχουν και φυσικά πρόσωπα μή δικηγόροι , ήτοι οικονομολόγοι και λογιστές πτυχιούχοι,δηλαδή να είναι επιστήμονες εις τρόπον ώστε να συνθέτονται σχήματα μικτής φύσεως που να προσφέρουν σε επιχειρήσεις νομικές και οικονομομολογικές υπηρεσίες επιπέδου.
ΑΡΣΗ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΥ
Συμφωνώ απολύτως με τον Συνάδελφο Κωνσταντίνο Τσιρώνη και θα ήθελα να προχωρήσω τη σκέψη του. Γίνεται λόγος για απελευθέρωση του δικηγορικού επαγγέλματος και στην πράξη, ιδίως σε ότι αφορά την φορολογική μας μεταχειρίση, αντιμετωπιζόμαστε από καιρό όπως και οι υπόλοιποι ελεύθεροι επαγγελματίες, υποκείμενοι σε ΦΠΑ και σε όλες τις φοροδοτικές υποχρεώσεις των παρεχόντων υπηρεσίες. Εξάλλου αναρωτιόμαστε συχνά, γιατί χάνουμε συνεχώς δικηγορική ύλη μέσα από τα χέρια μας και γιατί δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί. Μα γιατί δεν προσαρμοζόμαστε! Γιατί έχουμε μείνει προσκολλημένοι σε ένα προφανώς παρωχημένο νομοθέτημα του 1954 και με αυτό ως πλοηγό, προσπαθούμε να απαντήσουμε στις προκλήσεις που θέτει η άσκηση της δικηγορίας εν έτει 2012! Από την άλλη, επαγγέλματα όπως οι φοροτεχνικοί, μας ανταγωνίζονται και διεκδικούν- δυστυχώς με επιτυχία- ολοένα και περισσότερη νομική ύλη, γιατί πολύ απλά δεν έχουν ν' αντιμετωπίσουν τις δικές μας βλακώδεις αγκυλώσεις, κωλύματα και ασυμβίβαστα κι έτσι είναι ευέλικτοι και τελικά έχουν όλα τα πλεονεκτήματα με το μέρος τους. Εν τέλει η πρότασή μου συνοψίζεται στο εξής: να αρθούν ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥΣ τα κωλύματα και ασυμβίβαστα και να δοθεί η δυνατότητα στους δικηγόρους όλης της χώρας να ασχολούνται ελεύθερα με οποιοδήποτε έργο επιθυμούν.
Ενασχόληση δικηγόρων με οιοδήποτε έργο
Συμφωνώ με τον συνάδελφο Μάριο Δουλγεράκη, να μπορούν οι Έλληνες δικηγόροι να απασχολούνται με οιοδήποτε έργο επιθυμούν, όπως στην Κύπρο, όπου κατά κανόνα αναλαμβάνουν και θέση Διευθυντού των συνιστώμενων εκεί εταιρειών χωρίς κωλύματα.