Το ΔΣ του ΔΣΑ, μετά τη συνεδρίασή του, στις 7.2.2022, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
1. Ζητήματα ΕΦΚΑ
α) Μαζική έκδοση Πράξεων Βεβαίωσης Οφειλής.
Το ΔΣ του ΔΣΑ καταδικάζει την πρόσφατη πρακτική μαζικής έκδοσης Πράξεων Βεβαίωσης Οφειλής (ΠΒΟ) και διαβίβασής τους στο ΚΕΑΟ από τον e-ΕΦΚΑ εντός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής κάθε μηνιαίου ειδοποιητηρίου. Η έκδοση ΠΒΟ χωρίς ενημέρωση του ασφαλισμένου περί του δικαιώματος προσφυγής κατ’ αυτής ενώπιον του αρμοδίου οργάνου παραβιάζει το συνταγματικό δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης του ασφαλισμένου και έρχεται σε αντίθεση με την πάγια νομολογία (Σ.τ.Ε. 2563/2016, 2546/2016, 696/2010, 2963/2009, 159/2009, 2709/2008).
Ο ισχυρισμός των υπηρεσιών του e- ΕΦΚΑ περί υποχρέωσης βεβαίωσης και διαβίβασης στο ΚΕΑΟ εντός μηνός από της λήξης της προθεσμίας πληρωμής, δεν ευσταθεί αφού στο άρθρο 101 του ν.4172/2013 ρητά προβλέπεται ότι η πράξη βεβαίωσης οφειλής συντάσσεται τον επόμενο μήνα λήξης της εμπροθέσμου καταβολής των ασφαλιστικών οφειλών και σε κάθε περίπτωση μέχρι έξι (6) μήνες από την ημέρα που οι ασφαλιστικές οφειλές κατέστησαν καθυστερούμενες. Δεν νοείται καθυστέρηση, και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης/πανδημίας, χωρίς προηγούμενη πρόσκληση/ακρόαση του ασφαλισμένου προς αποπληρωμή.
Η ως άνω επίσπευση του e-ΕΦΚΑ σε περίοδο πανδημίας, είναι απαράδεκτη, αφού προσβάλλει τον κοινωνικό χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης, λαμβανομένου υπόψη ότι συμβαίνει την ώρα που υπάρχει τεράστια καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων και στη χορήγηση παροχών προς αυτούς, ακόμη και επιστροφής των πιστωτικών των γραμματίων προείσπραξης δικηγορικών αμοιβών.
Συνεπώς, η απαράδεκτη αυτή πρακτική πρέπει να σταματήσει και ο e-ΕΦΚΑ οφείλει να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία με βάση τα κάτωθι:
Α. Πριν τη βεβαίωση οφειλής να υπάρχει αποδεδειγμένη προηγούμενη ενημέρωση/ακρόαση του ασφαλισμένου, στον οποίο θα παρέχεται το δικαίωμα να εξοφλήσει ή να αμφισβητήσει το ύψος της οφειλής, εντός ευλόγου προθεσμίας.
Β. Να αποσυνδεθεί η ισχύς όλων των ρυθμίσεων από την καταβολή των τρεχουσών εισφορών.
Γ. Να αυξηθούν από 12 σε 24 οι δόσεις της πάγιας ρύθμισης, όπως συμβαίνει με τις φορολογικές οφειλές.
Δ. Να χορηγηθεί νέα προθεσμία ένταξης στις υπάρχουσες ρυθμίσεις (120, 72 και πάγιας) σε όσους δεν έχουν προλάβει να ενταχθούν καθώς και σε όσους έχουν απωλέσει κάποια από αυτές τις ρυθμίσεις.
Ε. Να υπάρξει δυνατότητα ενοποίησης δόσεων πολλαπλών ρυθμίσεων, κάτι που σήμερα εφαρμόζεται στο ΚΕΑΟ (για τις οφειλές στα παλαιά Ταμεία ΤΑΝ, ΤΕΑΔ, ΤΥΔΑ κλπ.).
ΣΤ. Να καταργηθούν οι τραπεζικές προμήθειες σε όλες τις πληρωμές προς e-ΕΦΚΑ/ΚΕΑΟ.
Β. Κατάργηση Οργανικών Μονάδων που εξυπηρετούν δικηγόρους- Μετακίνηση εμπείρων υπαλλήλων.
Η αδυναμία εξυπηρέτησης των συναδέλφων ακόμη και για τα πιο απλά ζητήματα από τις υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ είναι δυστυχώς πανθομολογούμενη και οφείλεται στη συνεχιζόμενη απαξίωση του τ. ΤΑΝ και ΤΥΔΑ. Συγκεκριμένα:
Με τα άρθρα 95 και 96 του ν.4876/2021 καταργήθηκαν οι Υπηρεσίες που εξυπηρετούσαν δικηγόρους, μηχανικούς και υγειονομικούς και ειδικότερα για τους Δικηγόρους, οι Διευθύνσεις Ασφάλισης και Παροχών ΤΑΝ καθώς και το αρμόδιο ΤΥΔΑ (και φυσικά ΤΥΔΕ, ΤΥΔΠ, ΤΥΔΘ) και οι αρμοδιότητες τους εντάχθηκαν σε ένα Τμήμα Ασφαλιστικού Βίου Νομικών υπό τη Δ Δ/νση Απονομών Συντάξεων του e-ΕΦΚΑ, ενώ με πρόσφατο γενικό έγγραφο του e-ΕΦΚΑ καλούνται οι ασφαλισμένοι του τ.ΕΤΑΑ (και οι δικηγόροι) να εξυπηρετούνται για ζητήματα ασφάλισης για το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 από τις κατά τόπον υπηρεσίες, χωρίς όμως αυτές να διαθέτουν την αναγκαία τεχνογνωσία προς εξυπηρέτηση των δικηγόρων. Υπάλληλοι που εξυπηρετούσαν λυσιτελώς τις ανάγκες των δικηγόρων όπως η Διευθύντρια Ασφάλισης ΤΑΝ κ. Στάμου, και οι κ.κ.Μιχαλάκη, Κούκη και Πρινιωτάκη από το ΤΥΔΑ μετακινήθηκαν (σ.σ. εξ αυτών κατόπιν παρέμβασης του ΔΣΑ η κ.Κούκη επέστρεψε προσωρινά στο ΤΥΔΑ) ενώ τα αρχεία μας παραμένουν σε κτίρια που δεν συντηρούνται και διαλύονται καθημερινά. Το ΤΑΝ εκκενώθηκε από υπαλλήλους μας, ενώ έχει διαρρηχθεί και βανδαλιστεί κατ’επανάληψη από αγνώστους και κανείς δεν λαμβάνει μέτρα διαφύλαξης του αρχείου και της δημόσιας περιουσίας. Το ίδιο συμβαίνει και στο ΤΥΔΑ, το οποίο λειτουργεί χάρη στη φιλότιμη προσπάθεια των συναδέλφων που ο ΔΣΑ διαθέτει.
Κατόπιν αυτών πρέπει άμεσα:
Α. Να ανακληθούν οι μετακινήσεις, ώστε να μην ισοπεδωθεί η ήδη ελλιπής εξυπηρέτηση των συναδέλφων μας.
Β. Το Υπουργείο και ο e-ΕΦΚΑ θα πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία νομοθετικά και διοικητικά μέτρα για την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς.
Γ. Πρέπει να διαφυλαχτεί η δημόσια περιουσία και το αρχείο των ασφαλισμένων-συνταξιούχων δικηγόρων.
Δ. Επιβάλλεται να ληφθεί άμεσα μέριμνα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων Νομικών.
Το ΔΣ συγκρότησε Επιτροπή αποτελούμενη από τον Πρόεδρο του ΔΣΑ Δημήτρη Βερβεσό και τους συμβούλους Ανδρέα Κουτσόλαμπρο, Κωνσταντίνο Καρέτσο, Αλέξανδρο Μαντζούτσο και Στέλιο Λεριό, η οποία θα επιδιώξει άμεση συνάντηση με τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ και τον αρμόδιο Υπουργό, προκειμένου να θέσει τα ανωτέρω ζητήματα. Σε περίπτωση μη ικανοποίησης των αιτημάτων, το ΔΣ του ΔΣΑ επιφυλάσσεται για περαιτέρω μαζικές κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας.
Γ. Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας για την ασφάλιση των συνεργατών δικηγορικών γραφείων και εταιρειών
Σε συνέχεια της σημαντικής απόφασης 13/2022 του ΣτΕ, που ακυρώνει εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας, η οποία εξαιρούσε τους συνεργάτες δικηγορικών εταιρειών από την ασφάλιση μισθωτού σύμφωνα με την παρ.9 του άρθρου 39 του ν.4387/2016 (αμειβόμενοι με τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών σε έως δύο εργοδότες), το ΔΣ του ΔΣΑ αποφάσισε: α) την εκπόνηση οδηγού για την πρακτική εφαρμογή της απόφασης, με ευθύνη και επιμέλεια των μελών του ΔΣ Ανδρέα Κουτσόλαμπρου και Κώστα Καρέτσου και β) τη διοργάνωση ενημερωτικής εκδήλωσης, για την ανάλυση των συνεπειών της απόφασης και των λεπτομερειών της πρακτικής εφαρμογής της.
2. Σύμβαση ΔΣΑ με Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για «ΤΝΠ Ισοκράτης».
Στο πλαίσιο Προγραμματικής Σύμβασης του ΔΣΑ με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης το σκέλος της νομοθεσίας της ιστορικής ΤΝΠ του ΔΣΑ «Ισοκράτης» θα διατίθεται πλέον ελεύθερο για όλους στο διαδίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, αναβαθμίζεται ουσιαστικά ο θεσμικός ρόλος του ΔΣΑ καθώς καθίσταται πηγή έγκαιρης και αξιόπιστης νομικής πληροφόρησης σχετικά με την νομοθεσία για το σύνολο των πολιτών και των δημοσίων υπηρεσιών και η Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών του ΔΣΑ καθίσταται δημόσιο αγαθό.
Στο πλαίσιο της Σύμβασης προβλέπεται ειδικότερα: α) Η αξιοποίηση του περιεχομένου της Νομοθεσίας της ΤΝΠ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ» με τη δημιουργία διαδικτυακής πύλης με το όνομα «Διαρκής Κώδικας Νομοθεσίας», μέσω της οποίας θα επιτρέπεται η ελεύθερη πρόσβαση στην κωδικοποιημένη Νομοθεσία σε κάθε ενδιαφερόμενο
β) Η αναβάθμιση των υποδομών και του περιβάλλοντος πληροφορικής υποστήριξης του περιεχομένου της Εθνικής Νομοθεσίας της ΤΝΠ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ» του Δ.Σ.Α. για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς του μέσω ιδίως της ταχύτερης διενέργειας των διαδικασιών, της αμεσότερης ανταπόκρισης και της ευχερέστερης πλοήγησης, κατά τρόπο ώστε να καθίσταται εφικτή η πλοήγηση και από κινητές συσκευές.
γ) Ο εμπλουτισμός του περιεχομένου της Εθνικής Νομοθεσίας της ΤΝΠ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ» του Δ.Σ.Α., με την κωδικοποιημένη εισαγωγή των Εγκυκλίων κάθε Υπουργείου ή Δημόσιου φορέα.
δ) Το Υπουργείο θα καλύψει το αντιστοιχούν λειτουργικό κόστος, του ΔΣΑ, με σημαντική ετήσια συνεισφορά.
3. Επέκταση συνεργασίας ΔΣΑ – Κτηματολογίου
Κατόπιν τροποποίησης της Προγραμματικής Συμφωνίας του ΔΣΑ με το Ελληνικό Κτηματολόγιο (βλ. σχετικά εδώ: https://bit.ly/3fA4EC9) προβλέπεται η δυνατότητα διάθεσης των δικηγόρων που θα στελεχώσουν το Μητρώο νομικών εισηγητών όχι μόνον στα Κτηματολογικά Γραφεία που ανήκουν στο Ελληνικό Κτηματολόγιο (υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης), αλλά και στα Υποθηκοφυλακεία , που παραμένουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Με τον τρόπο αυτό, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των δικηγόρων – νομικών εισηγητών που θα παράσχουν υπηρεσίες νομικού ελέγχου των εγγραπτέων πράξεων και νομικής υποστήριξης των συναλλασσόμενων, ενώ παράλληλα θα αντιμετωπιστούν οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε Υποθηκοφυλακεία και Κτηματολογικά Γραφεία της Αττικής (π.χ. Υποθηκοφυλακείο Ζωγράφου, Κορωπίου, Γλυφάδας, Ιλίου κοκ).
Επιπλέον, με την υπογραφείσα τροποποίηση, προς το σκοπό επιτάχυνσης της διαδικασίας και εξασφάλισης πλήρους διαφάνειας, καταργείται η διαδικασία της συνέντευξης των κληρωθησομένων δικηγόρων που προβλεπόταν αρχικά, και πλέον η επιλογή θα γίνεται με κλήρωση (που θα διενεργείται από το Κτηματολόγιο) μεταξύ όσων έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς τον κύκλο των εκπαιδευτικών σεμιναρίων διάρκειας 20 ωρών, με αντικείμενο τη νομοθεσία του Εθνικού Κτηματολογίου, τη λειτουργία των υπηρεσιών των Κτηματολογικών Γραφείων/Υποθηκοφυλακείων και το περιεχόμενο των παρεχόμενων υπηρεσιών από τους νομικούς εισηγητές.
4. Προσβασιμότητα Δικηγόρων με Αναπηρία
Ο Σύμβουλος του ΔΣ του ΔΣΑ, Βαγγέλης Αυγουλάς ορίστηκε Σύμβουλος Προσβασιμότητας και τέθηκε επικεφαλής Επιτροπής του ΔΣ, που θα εισηγηθεί στο Συμβούλιο τη διατύπωση προτάσεων του σώματος και τη λήψη μέτρων σχετικά με την προσβασιμότητα των συναδέλφων ΑμεΑ στο δομημένο περιβάλλον (δικαστικά κτήρια , δημόσιες υπηρεσίες κλπ)· στο ψηφιακό περιβάλλον (ιστοσελίδες φιλικές προς τα ΑμεΑ), και στην εργασία (εφαρμογή ειδικών διατάξεων για τη σύναψη συμβάσεων έμμισθης εντολής δικηγόρων ΑμεΑ στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα).
5. Συγκρότηση Επιτροπής για την εκπόνηση Κανονισμού Λειτουργίας Διοικητικού Συμβουλίου
Συγκροτήθηκε Επιτροπή για την εκπόνηση Κανονισμού Λειτουργίας του ΔΣ του ΔΣΑ, αποτελούμενη από τον Πρόεδρο Δημήτρη Βερβεσό, και τα μέλη του ΔΣ, Ιωάννη Αβαρκιώτη, Φώτιο Γιαννούλα, Άννα Ζουρνατζή, Κωσταντίνο Καρέτσο και Αλέξανδρο Μαντζούτσο.